Kapos ART Képző- és Iparművészeti Egyesület
7400 Kaposvár, Toldi Miklós u. 7. / info.kaposart@gmail.com / 06-20-983-9685
Adószám: 19192503-1-14
Bankszámlaszám: 10403909-39000581-00000000
A Groteszk kiállításokkal kapcsolatos információk.
10. GROTESZK TRIENNÁLÉ
Országos Groteszk Képző- és Iparművészeti Pályázat, 2018.
A kiállításra bezsűrizett munkák listája
Sor-szám. |
Név |
A mű címe |
Technika |
Mérete |
Készítés éve |
1 |
Agafina Anna |
Káposzta - fejek |
alumínium karc |
50x70 |
2016 |
2 |
Ambrus Éva |
Női portré |
olaj, farost |
50x60 |
2015 |
3 |
Andie Wieringa |
Sitting |
festmény |
100x80 |
2017 |
4 |
Andrási Edina |
Fénylepény |
papírporcelán |
40x50x30 |
2017 |
5 |
Antal-Bartalits Lilla |
Kis herceg sorozat |
C- print C- print |
23x23 50x70 |
2017 2017 |
6 |
Appelshoffer Péter |
Befejezetlen torzó hátulról |
olaj, MDF |
30x30 |
2017 |
7 |
Ardey Edina |
„Pihenők” |
olaj, vászon |
100x120 |
2017 |
8 |
Aurel Rosu |
Rapirea Europei Dragoste pe cord deschis/ Szerelem kitárt szíven |
vegyes technika vegyes technika |
100x100 100x100 |
|
9 |
Bács Emese |
Éjen a dadaizmus |
vegyes technika |
43x50 |
2018 |
10 |
Balassa Katalin |
Az élet egy naaagy zokni……… |
vegyes |
70x50 |
2017 |
11 |
Balló Andrea |
DOOMSDAY |
olaj, vászon |
60x60 |
2018 |
12 |
Bartus Ferenc |
„Y” |
olaj, vászon |
70x50 |
2016 |
13 |
Bánságh Tibor Vince |
Vénusz |
kollázs, pigment szén, vászon |
150x100 |
2018 |
14 |
Beiczer Judit |
„Kezdődik elölről” II/1. |
rogyasztott üveg |
28x40x30 |
2016 |
15 |
Bíró Erika |
Madár látta Tér |
montázs, pasztell montázs, pasztell |
107x77 107x77 |
2016 2016 |
16 |
Bognár Zsolt |
Mimika |
vegyes |
50x70 |
2018 |
17 |
Budahelyi Tibor |
H. öröme Árverő kalapács |
fa, üveg, szőrme vegyes technika |
7x10x50 25x30x35 |
2017 2015-2018 |
18 |
Czér Péter |
„A torony” |
faragott kő |
15x15x50 |
2018 |
19 |
Csabai Tibor |
„Traszparencia I.” „Traszparencia II.” „Isten hozott” |
repesztés repesztés bronz-kő |
50x40 40x30 34x32x19 |
2016 2017 2018 |
20 |
Csernátony Lukács László |
Szuperhérosz I. Szuperhérosz II. Szuperhérosz III. |
kollázs kollázs kollázs |
41x31 41x31 41x31 |
2017 2017 2017 |
21 |
Csizek Tamás |
Novo homo Familia 1. H+ neonatus Féreg |
montázs-papír fém, marhabőr fém, marhabőr |
A/Ax3 20x40x20 74x87x26 |
2017 2016 2015 |
22 |
Csizmadia Imre |
Konszonancia |
faragott márvány |
26 |
2017 |
23 |
D. Tóth Károly |
Simizők Száguldás |
bronz bronz |
|
2018 2018 |
24 |
Damó István |
„Szelíd varjú” „Rókanyúl” |
tintasugaras nyomat tintasugaras nyomat |
50x40 50x40 |
2016 2016 |
25 |
Darázs József |
Kígyós |
akril, farost |
70x83 |
2017 |
26 |
Dluhopolszky László (DLUHO) |
Mr. Terrorista Spray 1. |
tus, filctoll tus |
30x40 30x40 |
2013 2015 |
27 |
Dobó Krisztina |
Megmondóemberek 2. |
számítógépes grafika |
70 x 150
|
2018 |
28 |
Dóczi Virág |
Gyökér I. |
vegyes technika |
40x50 |
2017 |
29 |
Dóczi Virág- Uwe Just |
Water |
Film IFO File |
14,0 KB |
2016 |
30 |
Dömötör László |
Multikulturális randevú |
objekt |
50x40x55 |
2017 |
31 |
Drozsnyik István |
Időzóna 11a Körbe-karikába 3F |
elektrográfia elektrográfia |
70x100 70x100 |
2017 2017 |
32 |
Duffek Tivadar |
„Fábaszorult féreg” |
fa, fém |
24x60x14
|
2016 |
33 |
Durucskó Zsolt
|
How much is the fish? I.
How much is the fish? II. |
grafit, vegyes technika grafit, vegyes technika |
35x50
35x50 |
2018
2018 |
34 |
Fábián Kitti |
Arcok I. |
fotó nagyítás |
20x20 |
2017 |
35 |
Farkas L.Zsuzsanna |
Kóborlók I. Kóborlók II. Kóborlók III. |
digitális print digitális print digitális print |
50x48,5 50x48,5 50x48,5 |
2018 2018 2018 |
36 |
Fekete Dénes |
Blumenthal 1-5. |
fotó sorozat |
62x50 |
2017 |
37 |
Fekete László |
Magyar véreskalács |
egyéni, írókázós, 1140 C.fokos agyag + vörös akryl spray |
kb. 10x30 |
2017 |
38 |
Fenekovács László |
Kies tájak - hommage a Barcsay Három Grácia |
ceruzák
pasztell, ceruzák |
43x29
40x40 |
2018
2018 |
39 |
Ferenczi Gábor |
Árnyékot I. Árnyékot II. |
akril, vászon akril, vászon |
100x80 100x80 |
2018 2018 |
40 |
Flórián Gábor |
OVUM SAPIENS (okostojás) |
vegyes |
30x30x40 |
2018 |
41 |
Foky Éva |
Buborékszobor Kirják János emlékére |
ready made szoborterv 1:57 |
10x10x45 55x45x37 |
2018 2018 |
42 |
Freizberger Anna |
Godotra várva ….és modern hősök meg sem születnek |
akril, vászon
akril, vászon |
90x135
90x135 |
2018
2018 |
43 |
Gaál Tibor (T-boy) |
A következő generáció Ha sokat egerészel |
ceruza ceruza |
A4 A4 |
2009-2017 |
44 |
Gáspár Gyula |
Tükör előtt Közös bűn Janus arcú |
grafika vörösbor, tus vörösbor, tus |
42x58 48x68 42x66 |
2017 2017 2017 |
45 |
Ghyczy Csongor |
Rétegek-két vándor
Rétegek-ha menni kell |
akril, vegyes technika akril, vegyes technika |
50x50
50x50 |
2017
2017 |
46 |
Gőbel Dalma |
OFF 1 OFF 3 |
fotográfia fotográfia |
30x40 30x40 |
2018 2018 |
47 |
Góré Szabina |
„G4-Afterlife” |
enkausztika akril, szén |
69x84 |
2017 |
48 |
Gyémánt László |
LAUREL & HARDY |
olaj, vászon |
100x100 |
2017 |
49 |
Gyenes Zsolt |
RGB hangja/Voice of RGB Selfitis |
video video, HiFi hang audio - video |
46 min 43 min |
2016 2018 |
50 |
H. Szántay Marianna |
Szemfedő Szemfenék Szemérem |
papír, tus papír, tus papír , tus |
50x70 50x70 50x70 |
2017 2017 2017 |
51 |
Harmath Ica |
„Az élet súlya” „A semmi egén” |
digitális nyomat ceruzarajz |
100x70 100x70 |
2018 2017 |
52 |
Hérics Nándor |
Csodaszarvas |
neon, plexi |
95x130x2 |
2016 |
53 |
Homolya Gábor |
Korona CMEHA -3 (Harmadik műszak) |
installáció vegyes (boksz) |
40x45x30 55x43x9 |
2018 2016 |
54 |
Horinka Attila |
Bábel |
tus - papír |
105x86 |
2016 |
55 |
Hornyák Evelin |
Treadwheel |
vegyes technika |
d=130 cm |
2018 |
56 |
Horvát Helén Sára |
Kapcsolatok II. Kapcsolatok VI. |
papír szén tempera papír szén tempera |
65x50 65x50 |
2017 2017 |
57 |
Horvát Márta
|
Rita Albert |
kollázs kollázs |
30x40 30x40 |
2018 2018 |
58 |
Jeney Klára |
Ady Endre: Illés szekerén Babits Mihály: Jónás könyve |
papír, ceruza, vegyes technika |
A/3 A/3 |
2017 2017 |
59 |
Kacsák Tamás |
Túl sok zaj és túl erős fények (sorozat) 1. AFRIN 2. DAMASZKUSZ 3. KUBAIR |
vegyes technika vegyes technika vegyes technika |
55x55x5 55x55x5 55x55x5 |
2018 2018 2018 |
60 |
Kelemen Dénes Lehel |
Búcsú a könnyű múzsától |
olaj – vászon |
90x60 |
2016 |
61 |
Klencsár Gábor |
Nemzeti Reménykedőhely |
fotóprint |
67x100 |
2018 |
62 |
Koppány Attila |
A szomszéd lánya |
elektrográfia |
50x50 |
2018 |
63 |
Kotnyek István |
Perzsa táj olajvezetékkel Súlyos mondanivaló Tájkép szivárvánnyal |
objekt objekt objekt |
44x26x20 30x40x23 47x57x6 |
2017 2017 2017 |
64 |
Kovács Csonga Anikó |
LEVEGŐ |
toluén nyomat, grafikai installáció |
120x120 |
2018 |
65 |
Kováts Albert |
Übü a koporsóban |
akril, farost |
130x60 |
2018 |
66 |
Kőhegyi Gyula |
Hieronymus jóslata |
rézkarc |
16x20 |
2017 |
67 |
Kőmíves Andor |
I love You, baby Virgo-Bride |
akvarell, papír akvarell, papír diptych |
65,5x50 52x38 |
2017 2017 |
68 |
Lak Róbert |
Métely |
akril, préselt fa- lemez (grafika) |
60x45 |
2018 |
69 |
Lehel Endre |
A király meztelen |
acryl / ceruza |
40x40 |
2017 |
70 |
Lengyel Zsüliett |
Éljen a dübörgő magyar gazdaság I. Éljen a dübörgő magyar gazdaság II. Éljen a dübörgő magyar gazdaság III. |
akril, vászon
akril, vászon
akril, vászon |
100x100
100x100
100x100 |
2017
2017
2017 |
71 |
Lichner Barbara |
Munkák és csajok 1. A tűbefűző nő 2. Az üvegfúvó és /vagy szívó nő |
fotó
fotó |
40x30
40x30 |
2018
2018 |
72 |
Lóránt János Demeter |
Thermál I.II. Ismerkedés I. Nők a strandon |
akvarell tus tus, akvarell |
21x27 21x27 21x14 21x29 |
2017 2017
2016 |
73 |
Lous Stuijfzand |
Egykori földművelők I. Egykori földművelők II. |
bronz bronz |
7x26x14 15x28x12 |
2016 2016 |
74 |
Lőrincz Róbert |
Peremen Kis magyar nyelvtan |
akril akril |
34x49 33x45 |
2018 2017 |
75 |
M. Östör Ágota |
Szertári tárgy Tollas a hátam? (2 db-os) |
kerámia kerámia |
22x35x8 30x15x15 |
2016 2016 |
76 |
M. Novák András |
„A megtalált Higgs Boson-t” "Inkább" |
olaj, farost |
60x79 80x60 |
2015 2015 |
77 |
Mátrai István |
„Anna örök” ( J.GY. ) „Hommage á Fehér László” |
kép- objekt réteg – nyomat |
40x60 50x50 |
2015 2017 |
78 |
Mazán Tamara |
Tudatlanság |
vegyes technika, karton, kollázs |
30x40 |
2018 |
79 |
Méry Beáta |
„KIÁRADÁS” |
vegyes technika, tus, akril, karton vegyes technika, tus, akril, karton |
30x40
30x40 |
2017
2017 |
80 |
Miglinczi Éva |
Fogyó időnk Az nem lehet …. Emlékezz |
fémkollázs fémkollázs fémkollázs |
67x14 56x29x39 72x63x25 |
2016 2017 2018 |
81 |
Móder Rezső |
Reggel fél 5 … zeneiség
Reggel fél 5 … a nagy hajmosás |
olaj, vászon
olaj, vászon |
100x80
100x80 |
2016-2017 2016-2017 |
82 |
Mojzer Tamás |
Test-Kép I. Test-Kép II. |
akció-testnyomat akció-testnyomat |
50x50 50x50 |
2016 2016 |
83 |
Molnár Imre |
Az 50 IQ-s rendőrkordon |
vegyes |
19x26,5 |
2018 |
84 |
Nádas Alexandra |
Betekintő Arckép I. |
vegyes, papíron |
49x42 |
2018 |
85 |
Németh Dávid |
„Vén és Gyönyörű” |
olaj, kollázs |
19x25 |
2016 |
86 |
Németh Tamás |
Hét fő bűn 1.Irigység 2.Torkosság |
object, vegyes technika object, vegyes technika |
110x75
110x66 |
2015-17 2016 |
87 |
Neuberger István |
Viktória |
linómetszet |
42x37 |
2009 |
88 |
Novotny Béla |
”Élenjáró” |
kő + fém |
11x15x25 |
2017 |
89 |
Nyilas Márta |
Medvetánc |
olaj, vászon |
120x100 |
2017 |
90 |
Olajos György |
Tévutak |
olaj, vászon |
80x100 |
2017 |
91 |
Ország László |
Ős-történet 03 |
elektrográfia, digitális nyomat |
50x50 |
2018 |
92 |
P. Boros Ilona |
Formatervezett illatok 1. |
papír, színes ceruza |
70x100 |
2017 |
93 |
Pacsika Lia |
Egy ajtófélfa rémálma |
objekt |
39x31x22 |
2017 |
94 |
Páll Zsuzsanna |
Háztartási célokra |
vegyes technika |
45x20x36 |
2018 |
95 |
Palásti Erzsébet |
BLACK MAGIC |
vegyes technika c. print |
70x50 |
2018 |
96 |
Pál-Simon Kornélia |
Élet-tér |
szitanyomat |
50x70 |
2016 |
97 |
Papp Péter |
Rettegés |
vegyes technika |
50x50 |
2016 |
98 |
Paszterkó Richárd |
Xerses vagyok lobotómiára gyűjtök |
grafit ,toll, papírra |
45x35 |
2018 2018 |
99 |
Pató Károly |
„Gyerekjátékok” „Birodalom” „Menekülés” |
linómetszet linómetszet linómetszet |
100x70 100x70 100x70 |
2016 2018 2017 |
100 |
Peruzzi Boglár |
Ki vagyok én? Idealizált valóság Modell, aki „egy darab nyers hús” |
olaj, vászon, textil olaj, vászon, textil olaj, vászon, textil |
50x35 50x35 100x80 |
2016 2016 2016 |
101 |
Pistyur Imre |
EINSTEIN-BANDI A Főnök csodalényen érkezik |
vulkáni kő vulkáni kő |
35x25x20 50x45x30 |
2016 2017 |
102 |
Ponyiczki Szilvia |
Hipnagóg lény 1. Hipnagóg lény 2. |
akril, vászon kisplasztika |
100x120 |
|
103 |
Rai Csaba |
Átírt mesék-Csipkejózsika |
ceruza |
40x30 |
2016 |
104 |
Rácalmási József |
Necropolis |
szobor, gipsz |
23x28x35 |
2018 |
105 |
Repászki Béla |
Különös Arcképek 1 |
grafit |
20,8x29,6 |
2016 |
106 |
Réti Ágnes |
Kincsvadászok Tripodkutya |
pasztell pasztell |
70x50 70x50 |
2017 2016 |
107 |
Romer Péter |
Gyomláljuk ki kertünket, lelkünket |
fa, fém konstrukció |
95x29x25 |
2016 |
108 |
Rozsnyai Sándor |
METRO SMS FEMINIPPELIN |
farost – olaj farost - olaj |
60x43 32x62,5 |
2018 2016 |
109 |
Rozsnyay Béla |
„Nagyhatalom” |
hegesztés |
40x28x25 |
2017 |
110 |
Ruttkay Sándor |
Áldott jó ember |
pasztell |
65x47 |
2017 |
111 |
Sándor Eszter |
Dédi lájkol |
vegyes |
45x55 |
2017 |
112 |
Sárkics Eszter |
Idő |
kollázs |
70x50 |
2017 |
113 |
Schwarz Volker |
BIG BANAN FOR LITTLE DICTATORS |
akril, zománc, farost |
100x100 |
2018 |
114 |
Sejben Lajos |
Anyám tyúkja Gyerekkor |
mészkő, fém mészkő, fém |
33 20 |
2016 2017 |
115 |
Simon Tamás |
No1 No3 |
diófapác diófapác |
70x50 70x50 |
2018 2018 |
116 |
Simon Zoltán |
HENDI KEPP II. lap |
metszett papír |
29x38 |
2018 |
117 |
Somogyi Emese |
Rend Cím nélkül |
objekt olaj |
21x21x28 21x21x28 |
2017 2017 |
118 |
Soltész Melinda |
Látod amit látsz (?) |
foncsorozott hajlított üveg |
24 x 30 |
2018 |
119 |
Stamler Lajos |
Mese a rögről I. Mese a rögről III. Mese a rögről IV. |
installáció installáció installáció |
40x37x18 20x35x40 20x12x30 |
2018 2018 2018 |
120 |
Szabó Beáta |
Gondolkodom, tehát - … vagyok ? |
olaj, vászon |
70x50 |
2017 |
1201 |
Szabó Dániel Márton |
#korunk |
dróttal, ragasz-tóval rögzített festett-műanyag csontváz |
112,5x34 |
2018 |
122 |
Szabó Péter |
Meghasonlott törzsi kerti törpe |
gipsz, akril |
20x20x45 |
2017 |
123 |
Szakállas Zsolt |
Karma I. |
elektrográfia, digitális nyomat |
70x50 |
2017 |
124 |
Székely Móri Márta |
Hűség |
vegyes |
80x80 |
2016 |
125 |
Szepesi Dóra Anna |
Gucci
Hétvégi torzulások I-II-. |
vegyes technika, object vegyes technika, fotó |
17x30x7
41,5x29,5 |
2016
2017 |
126 |
Széri – Varga Géza |
Kutyás lány Jégzajlás a Dunán Hófehérke és a hét törpe találkái (sorozat) az operában |
fa bronz bronz |
44x73x21 23x22x5 09,5 |
2017 2018 2017 |
127 |
Szigethy Rebeka Sára |
Görcs I-II-III. |
digitális nyomat |
29x21 |
2017 |
128 |
Sziráki Katalin |
Faarcok II. |
papírdomborítás |
30x40 |
2015 |
129 |
Szlaukó László |
Paris másnak ítéli az almát, ezért Pallas Athene éktelen haragra GERJED |
vegyes pasztell |
39x52 |
2017 |
130 |
Szlávics László ifj. |
Nemzettudatkalibráló Nemzettudattágító |
vegyes technika vegyes technika |
42x32x15 23x25x10 |
2017 |
131 |
Sztrákos László |
Szerelmespár |
bronz szobor |
14x10x54 |
2018 |
132 |
Szula Gergely |
„EDINA” Padlóváza |
formába préselés, felrakás |
50x12 |
2017 |
133 |
3T Csoport (NSZK) Novák Attila, Szuhaj György, Kukár István |
…helyzeTTT ( I. ) |
fotoprint |
70x50 |
2018 |
134 |
T. Szabó László |
Az Intelligencia hányadosa A Dicsőség ára |
frottázs frottázs |
76x56 74x53 |
2016 2017 |
135 |
Tóth György |
Picasso Erőművész Lány kockafejjel |
tárgy/objekt tárgy/objekt tárgy/objekt |
30x12 50x15 40x15 |
2017 2017 2017 |
136 |
Tóth György László |
Mánia kronológia I. /Rendszámlopás/ Mánia kronológia I. /Csendháborítás/ |
olaj, farost
olaj, farost |
122x152
122x152 |
|
137 |
Török Tamás |
Ijesztő madár Dr. Schnabel |
tus tus |
40x49,5 40x49,5 |
2017 2018 |
138 |
Urbán Tibor-Flaskó Attila |
Domb Egyszerű álom |
video,mp 4 video,mp 4 |
2p15mp 2p |
2018 2017 |
139 |
Vankó István |
Lent Őrült |
vegyes technika akril, szén, ceruza, papír |
50x40 50x40 |
2016 2016 |
140 |
Varga – Bencsik József |
Ablak a múltba |
objekt |
100x100x8 |
2017 |
141 |
Varga Geri |
Violint attack |
mixed |
80x80 |
2017 |
142 |
Várnagy Ildikó |
Rodin |
terrakotta |
15x15x |
2016 |
143 |
Vass Tibor |
PonyvaLegény |
elektrográfia próbanyomat |
300 x 100 |
2016 |
144 |
Vidovits Iván |
A történelem nagy alakjai 41. |
vegyes technika |
45x45 |
2015 |
145 |
Vihart Anna |
Én megmondtam előre |
vegyes |
39,5x49,5 |
2017 |
146 |
Vörös András |
Magyar Havaj |
számítógépes grafika |
100 x 400 |
2018 |
147 |
Zombori József |
Cím nélkül I. Cím nélkül II. |
vegyes technika vegyes technika |
45x27 39.7x28,2 |
2017 2017 |
Újra groteszk
Az immár évek óta, Kaposváron megrendezett Groteszk – kiállításoknak zsűrorként vagy/és a kiállítást megnyitó személyként úgyszólván állandó szereplője vagyok, s nyomatékosítani kívánván a pályázati kiírás komolyságát és aktualitását, minden alkalommal szükségesnek találom leszögezni és egyértelművé tenni, hogy az esztétikai minőségek között a groteszk – a fenséges ellentéteképpen – a rút és a komikus terrénuma között helyezkedik el, és valójában semmi vicces nincs benne. Inkább kicsit riasztó, mint az egykor – volt fejedelmi és főúri udvarok „szórakoztató iparosainak” – a törpéknek, a púposoknak, a szellemi fogyatékosoknak és egyéb nyomorultaknak – a produkciói. A szigorú Füst Milán szerint eszközkészletét ezért az úgynevezett „grand art” fennkölt világába beemelni lehetetlen.
„…a groteszk szokatlansága, s a burleszk triviális esetlensége egyaránt külön él a „grand art” – tól…” – szögezi le axióma – szerű magabiztossággal.
Ennek a mondatnak – melyet szerzője igen bölcsen és pontosan fogalmazott meg éppen abban az évben, amikor születtem (ezzel csak jelezni kívánom, hogy szinte még időszámításunk előtt történt) – ma már egyetlen eleme sem állja meg a helyét. A grand art (=magas művészet) kifejezés a kortárs képzőművészetre vonatkoztatva nem csupán elavult, de már – már szinte nevetséges is, továbbá; napjainkban a groteszk és a burleszk szokatlansága és trivialitása éppúgy része lett hétköznapi életünknek, mint a művészetnek.
Hogyan is mutatkozik meg a groteszk dramaturgiája hétköznapjainkban? Elmondok egy kis történetet. Éppen ennek a kiállítási anyagnak a zsűrizésére indultunk Szőcs Miklós TUI barátommal Budapestről, s autópálya – matricát akartunk venni. Az első benzinkútnál megálltunk, és megpróbáltam bemenni az úgynevezett „shop” – ba, ám sehol nem volt egy teremtett lélek sem. Kiderült, hogy a benzinkút zárva van. Reggel ½ 7 lehetett. Meglepődtem, mert én sem ebben az időpontban, sem máskor, még nem találkoztam az autópálya mellett „szabadnapos” benzinkúttal. Sebaj, hisz tudtuk, hogy egy – két kilométerrel odébb van egy másik. Az nyitva is volt, ám egy kedves hölgy közölte velünk, hogy autópálya matricát nem tud adni, mert – idézem –: „összeomlott a rendszer”. Akkor mi lesz? – kérdeztük – Az autópályán megbüntetnek minket matrica híján? Természetesen. – közölte ő, megnyugtatva minket afelől, hogy a „teljes rendszer” azért nem omlott össze, mert a büntetés – oldala azért még él. Akkor most mi a teendőnk? – váltunk immár vásárlóból kérelmezővé. A szomszédos McDonalds alagsorában van az autópálya felügyelet, ott vehetnek autópálya matricát. – oktatott ki bennünket a hölgy. A mondott, valószínűtlen helyszínen éppen egy takarítónő ügyködött, aki közölte, hogy az iroda csak 7 órakor fog kinyitni. Megvártuk. Néhány perccel 7 után bementünk. Egy ügyintézőn kívül senki nem volt ott, de sorszámot kaptunk és leültettek bennünket. Vártunk. Aztán megszólalt egy hangosbeszélő, és az ablakhoz szólított bennünket, ahol végre kifizethettünk néhány ezer forintot, hogy elindulhassunk Kaposvárra.
Nem groteszk ez a történet? De az! Ezért állítom, hogy a groteszk nem más, mint napjaink realizmusa. Továbbá azt is állítom, hogy a groteszk – ha ma még nem is az egyetlen, de – vitathatatlanul a leghatékonyabb, és legautentikusabb módja a művészi kifejezésmódnak.
A groteszkben azonban mindig ott van az ördögien kiszámíthatatlan (lásd: zárt benzinkút!) és a torz is, ami a káoszra (lásd: „összeomlott rendszer”!) utal. Arra a valódi rendet nélkülöző állapotra, amely áthatja korunk egészét, s ami – tágabb összefüggésben vizsgálva a kérdést – végső soron eltávolította az embert az Isteni Rendtől. Ez Lucifer torzult világa, amelyről ezt mondja Az ember tragédiája londoni színében:
„Én épen a torzban gyönyörködöm.
Az ember – arcra egy majomvonás;
A nagyszerű után egy sárdobás;
Ficamlott ízlés, tisztes szőrruha;
Kéjhölgytül a szemérem szózata;
Tömjénezése hitványnak, kicsinynek;
Szerelmi élvre átka egy kéltnek;”
Mindehhez tudni kell, hogy az ördög arca mindig változékony, s előszeretettel bújik a színes, érdekesnek tűnő sokféleség mögé. Ezért is ölthetnek magukra az alvilági szerzetek – az ördögön kívül a boszorkányok és más, átváltozásra képes társaik – szinte bármilyen alakot. A magyar néphit szerint ez alól csak a bárányé és a galambé kivétel, aminek oka mindenki számára világos lehet. Így aztán életünk is oly sokféleképpen lehet kiszámíthatatlan.
A művészetben a groteszk realizmusa persze arról is szól, hogy az alkotó farkasszemet tud – e nézni az ördöggel, felmutatva neki önnön próteuszi képét. Ezért mégiscsak tisztelettel kell szólnunk az e műfajban alkotó emberekről, akik a fent említett „szórakoztató – iparosokhoz” hasonlóan egyszerre tudnak sírni és nevetni.
A Groteszk ez évi díjazottjai és legszínvonalasabb alkotói egyaránt valami sajátos kettősséget – kétarcúságot mutatnak fel műveikben, s ezzel hökkentenek meg bennünket.
Ifjabb Ficzek Ferenc például ártalmatlan zöldségekről készít fotókat, amelyek az ő interpretálásában ijesztő szörnyekké lényegülnek át.
Mátrai István grafikája még címében is a „Kettőségek” – re utal, s az ízig – vérig korunkat fémjelző nyomtatott áramkörök formáival utal a tizenegynéhány ezer éves altamirai bölényre.
Pistyur Imre anyaga – a vulkáni kő – és szobrainak az egy tömbből való megformáltsága akár az ősi Közép – Amerika azték művészetét is megidézhetnék bennünk, ha az itt kiállított szobra nem egy jellegzetesen huszonegyedik századi gesztust idézne fel: a mobiltelefonálóét.
Flórián Gábor Kerítésből van a kolbász című műve imponáló műgonddal formál meg drótból készült kolbászokat, amelyek a szokásos módon fel is vannak cimkézve.
Homolya Gábor Diszpraxia című – ugyancsak elképesztő műgonddal elkészített – műtárgya több értelemben is kettős jelentésű, hisz egy olyan bakancsról van szó, amelyiknek két orra van, azaz a bakancs – pár egybeolvadni látszik, s amelynek nyilvánvaló használhatatlansága emeli e lábbelit szó szerint is mű – tárggyá.
Hérics Nándor bravúros emberpár ábrázolata azért nevezhető ugyancsak „kétarcúnak”, mert a látszólagos hevenyészettség, az összerótt hulladék – deszkák halmaza egy szigorú kompozíciós rendet rejt magában.
A művészeknek további sikeres alkotómunkát, a kiállítás rendezőinek pedig sok erőt és kitartást kívánok, hogy ismét találkozhassunk ugyanitt.
Szemadám György festőművész, író, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja.